close
متخصص ارتودنسی

حکم گرفتن شیربها از نظر فقهی

حکم گرفتن شیربها از نظر فقهی
چهارشنبه 22 آذر 1396

یا مهدی .

جمهوری اسلامی ایران . . .

تبلیغات

تبلیغات

. .
موضوعات

موضوعات

سوالات امتحانی طرز تهیه غذا سالاد
خبری سرگرمی آرایش آموزش کامپیوتر و موبایل
دکوراسیون عکس های هنرمندان دنیای مد معرفی جدیدترین آثار فیلم و آهنگ در دنیا آموزش قلاب بافی و بافتنی
بیوگرافی
فروشگاه اینترنتی ما
جدیدترین وزیبا ترین عکس های حیوانات و پرندگان جدید
دانلود فیلم دانلود مداحی عکس بازیگران مرد عکس بازیگران زن عکس های ورزشکاران وخوانندگان دانلود آهنگ های جدید 95
. . . .

حکم گرفتن شیربها از نظر فقهی

حکم گرفتن شیربها از نظر فقهی

یکی از رسومی که میان عده ای از مردم رواج داشته و همچنان نیز دارد، درخواست شیربها از داماد است، ممکن است حکم گرفتن آن برای برخی افراد روشن نباشد در این گزارش به چند مورد آن از نظر فقهی اشاره شده است.

گرفتن شیربها توسط پدر یا نزدیکان دختر چه حکمی دارد؟

اینکه تعیین مبلغ یا موردی تحت عنوان شیربها، مبنای فقهی دارد و از نظر شرعی جایز است یا خیر، امری است که به دنبال نظرات فقها درباره آنیم.

در برخی مناطق بین خانواده ها، مرسوم است که هنگام خواستگاری و ازدواج، شوهر، علاوه بر مهریه ای که برای زن معین شده، موظف به پرداخت مالی برای والدین زن می شود، که آن را « شیر بها » می گویند.

گفتنی است وجود این امر در ازدواج، ناشی از دلیلی شرعی نبوده و نمی توان شوهر را ملزم به پرداخت آن کرد. اما چنانچه این مسئله با رضایت طرفین بوده و یا در قالب شرط ضمن عقد مطرح شود، اشکالی ندارد.

شیربها ، حکم شیربها ، گرفتن شیربها


حکم گرفتن شیربها
سوال: گرفتن شیربها توسط پدر یا نزدیکان دختر چه حکمی دارد؟


امام خمینی(ره):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.
(تحریرالوسیله، 1382، ج2، ص 298، م9)
(استفتائات، 1382، ج 3، ص 190، س 38)

آیة الله بهجت(ره):
اگر جزو مهریه باشد یا به عنوان جعاله (تعهد به پرداخت مالی معین، در برابر انجام دادن کاری حلال و درخور اعتنای عقلاء ـ فرهنگ فقه، ج3، ص90) باشد یا شرط ضمن عقد باشد، لازم الوفاء است. (در غیراین صورت) مربوط به تراضی طرفین است.
(استفتائات 1386، ج4، ص 49، 4723 و 2725)

آیة الله تبریزی(ره):
گرفتن شیربها مورد اشکال است ولی اگر به صورت شرط ضمن عقد برای غرض صحیح دیگری شرط هبه کنند برای پدر دختر و غیره یا در مقابل عمل مباح برای غیر دختر مالی را به عنوان جعاله و مانند آن قرار دهند جایز است.
(استفتائات، 1385، ج1، ص 263، م 1628و ج2، ص 328، س 1351)

آیة الله خوئی(ره):

اگر در متن عقد شرط شود که زوج بدهد، صحیح و پرداختن آن لازم است.
(استفتائات، ص 314، س 1051)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.
(منهاج الصالحین، 1427هـ ق، ج3، ص 94، م 301 و سوال شفاهی از دفتر)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.
(هدایة العباد، 1420هـ ق، ج2، ص 457، م9)
(جامع الاحکام، 1385، ج2، ص 26، س1306)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.
(الاحکام الواضحه، 1426هـ ق، ص 290، م 1732)
(جامع المسائل، ج1، ص 395، س 1497)

آیة الله گلپایگانی(ره):
اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.
(مجمع المسائل، 1412هـ ق، ج2، ص 168، س 469)
(هدایة العباد، ج2، ص 360، م 1262)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
اگر به صورت شرط ضمن عقد به هنگام خواندن عقد نکاح قید شود، جایز است.
(استفتائات جدید، ج1، ص 242، با استفاده از س 854 و ص 245، با استفاده از س 868)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
اگر به عنوان جعاله یا هبه باشد، اشکال ندارد.
(هزار و یک مساله فقهی، 1383، ج2، ص 188، س 626)

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
اگر دادن و گرفتن شیربها به عنوان جعاله برای عمل مباحی باشد جایز و حلال است و عامل استحقاق آن را دارد و زوج بعد از دادن آن نمی تواند آن را پس بگیرد و اگر به عنوان جعاله نیست چنانچه زوج با طیب نفس و رضایت خود، شیربها را به نزدیکان دختر می دهد اگر چه برای جلب خاطر و راضی کردن نزدیکان باشد به جهت اینکه رضایت آن نزدیکان، فی نفسه مقصود است (مثل رضایت ولی در ازدواج بکر) یا به جهت اینکه رضایت دختر منوط به رضایت نزدیکان است (مثل وابسته بودن رضایت دختر به رضایت مادرش) و با ملاحظه این جهات زوج با طیب نفس و رضایت این مال را بذل می کند گرفتن آن جایز است ولی در این صورت زوج می تواند تا زمانی که مال بذل شده از ناحیه وی موجود است، مالش را پس بگیرد ولی اگر زوج به دادن شیربها راضی نیست و فقط به جهت استخلاص دختر شیربها را می دهد چون نزدیکان مانع از ازدواج هستند در حالیکه دختر با همان مهریه راضیه به ازدواج است در این صورت گرفتن و تصرف در شیربها حرام است و معصیت خدای متعال می باشد و زوج می تواند آن را پس بگیرد و حتی در صورتی که تلف شده می تواند بدل آن را مطالبه نماید.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

حکم گرفتن شیربها از نظر فقهی

 
منبع : تبیان - / ل

  • تاریخ ارسال : ساعت:
  • نویسنده :

نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

خبر جدید

.

عکس بازیگران جدید

.

پوشاک جدید

.
ورود کاربران

ورود کاربران

عضويت سريع

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

    درباره ما

      سال 95,سال 96,سال 1395,سایت خبرنیوز,دانلود عکس,,دانلود عکس 95,,عکس هنرمندان,عکس هنرمندان 95,عکس هنرمندان جدید,جدیدترین اخبار روز,سایت جدیدترین اخبار روز,جدیدترین اخبار روز در سال 95,نوروز 95,دانلود رایگان,خبر جدید,دانلود فیلم,خبر 95,خبر های داغ 95,بهترین سایت خبری,بهترین سایت خبری در سال 95,دانلود عکس full hd,دانلود عکس full hd جدید,مدل رنگ سال96,رنگ مو,رنگ مو 95,رنگ مو 1395,رنگ مو 96,رنگ مو 2017,رنگ مو 1396,سایت خبر نیوز

    کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به جدید 95 |جدیدترین اخبار روز در خبرنیوز|سال 95 شامل خبر، سرگرمی.مد و زیبایی ،آرایش و مو،دانلود بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.

    . . . .

    ابزار وبمستر

    Xبستن تبليغات
    Xبستن تبليغات